تین کلاینت امروزه یک وسیله مهم و ضروری در صنعت فناوری ارتباطات و اطلاعاتIT می باشد. دستگاه تین کلاینت در بسیاری از مشاغل و حرفه ها کاربرد دارد و بسیاری از کارها را می توان با این وسیله انجام داد.
به طور کلی میتوان مصرف تین کلاینت را برای دلایل زیر در نظر گرفت:
۱- تین کلاینت قطعا میتواند برای همه ی مصارف به جز مصارف بسیار سنگین گرافیکی و گیم، انتخاب بهتری نسبت به رایانه ی رومیزی باشد.
۲- تین کلاینت برای مراکزی که فضای فیزیکی کمتری دارند، بهتر از رایانه ی رومیزی است.
۳- تین کلاینت به دلیل قطعات مکانیکی کمتر و مصرف انرژی کمتر، عمر بیشتری در مقایسه با رایانه های رومیزی دارد.
۴- تین کلاینت ها دارای آلودگی کمتر صوتی و حرارتی در مقایسه با رایانه های رومیزی هستند
بعنوان محدودیت تین کلاینت ها در مقایسه با رایانه های رومیزی میتوان به قابلیت کمتر آنها در به روز رساین یسخت افزاری اشاره کرد( مادر برد را نمیتوان ارتقا داد- سی پی یو را نمیتوان ارتقا داد- میزان رم معمولا کمتر از رایانه های رومیزی قابلیت تغییر دارد- نمیتوان از چند حافظه ماند هارد دیسک یا اس اس دی در آنها استفاده کرد و نمیتوان بر روی آنها کارت گرافیک نصب کرد)، و همچنین پتانسیل بیشتری در به سرقت رفتن دارند(ابعاد فیزیکی کوچکتری دارند که انتقال و مخفی کردن آن را ساده تر میکند)
در نظر داشته باشید که کاملا صحیح است که استفاده از تین کلاینت به جای رایانه های رومیزی برای کاربران بسیار بهتر است اما، بهترین روش نیست.
برای مشاهده محصولات خانواد تین کلاینت ها به قسمت فروشگاه – تین کلاینت به آدرس زیر مراجعه کنید:
بهترین جایگزین رایانه ها در مجموعه ها زیرو کلاینت است به دلیل اینکه در مقایسه با تین کلاینت ها دارای برتری های زیر است:
۱- بازدهی تین کلاینت ها محدود به توان سخت افزاری آنهاست- در صورتی که بازدهی زیرو کلاینت ها محدود به توانایی سرور است که میتوان به سادگی آنرا متناسب با نیاز ارتقا داد.
۲- با در نظر گرفتن یک مقدار ثابت برای راندمان، هزینه ی تجهیز با زیرو کلاینت کمتر از تین کلاینت است.
۳- مدیریت و نظارت بر زیرو کلاینت ها بسیار بهتر از تین کلاینت ها است.
۴- تین کلاینت ها نیز مشابه رایانه های رومیزی نیاز به پشتیبانی سخت افزاری ونرم افزاری دارند در حالی که زیرو کلاینت ها نیاز به اینگونه پشتیبانی ها ندارند.
۵- تین کلاینت ها نیز همانند رایانه های رومیزی نیاز به به روز رسانی نرم افزاری و سخت افزاری دارند، در حالی که زیرو کلاینت ها به این موارد نیازی ندارند
۶- تین کلاینت ها نیز همانند رایانه های رومیزی دارای بالاترین ریسک امنیت اطلاعات هستند(قابلیت ویروسی شدن دارند و یک نقطه با دسترسی ورودی و خروجی بالا در شبکه هستند که مدیریت آن به شدت سخت و با ریسک بالا میباشد) در حالی که زیرو کلاینت ها کمترین ریسک امنیت اطلاعات را دارند.
۷- تین کلاینت ها همانند رایانه های رومیزی پهنای باند زیادی در شبکه خصوصا برای کنترل و نظارت مصرف میکنند، در حالی که پایین ترین نرخ استفاده از پهنای باند مختص زیرو کلاینت ها میباشد.
۸- برای نظارت کاربران تین کلاینت یا رایانه ی رومیزی-ترافیک بسیار زیادی به شبکه تحمیل میشود به نحوی که نظارت همزمان بر همه ی کاربران را عملا غیر ممکن میکند، در صورتی که نظارت بر کاربران زیرو کلاینت هیچ مصرف مازادی در پهنای باند شبکه ندارد.
۹- عمر زیرو کلاینت ها به طور متوسط ۳۰% بیشتر از تین کلاینت ها است.
۱۰- راه اندازی یک ایستگاه جدید با زیرو کلاینت در چند ثانیه انجام میشود( بعد از اتصالات فیزیکی) در حالی که برای راه اندازی یک ایستگاه با تین کلاینت، نیاز به نصب سیستم عامل و برنامه های مورد نیاز بر روی آن میباشد.
۱۱- با به سرقت رفتن تین کلاینت بخشی از اطلاعات سازمانی نیز به سرقت میرود در صورتی که هیچگونه اطلاعاتی درون زیرو کلاینت ها نمیباشد و با به سرقت رفتن آنها صرفا متحمل خسارت مالی به اندازه ی قیمت خرید یک دستگاه زیرو کلاینت میشویم به علاوه زمان کوتاهی که برای جایگزین کردن یک دستگاه جدید نیاز است.(زمان جایگزینی آن هم به مراتب کمتر از تین کلاینت است)
۱۲- زیرو کلاینت ها د رمقایسه با تین کلاینت ها به نفر ساعت بسیار کمتری جهت ارائه پشتیبانی نیاز دارند.
۱۳- ارائه تقریبا همه ی پشتیبانی ها به کاربر زیرو کلاینت به صورت از راه دور امکان پذیر است و نیازی به حضور فیزیکی مسئول من آوری اطلاعات ندارد.
۱۴- استفاده متمرکز از تین کلاینت ها در یک شبکه (تین کلاینت ها عضو دامنه باشند) نیاز به داشتن دانش فن آوری اطلاعات و شبکه میباشد، در صورتیکه راه اندازی و پشتیبانی زیرو کلاینت ها را میتوان با دانش ICDL نیز انجام داد.
۱۵- مصرف انرژی زیرو کلاینت ها تقریبا یک پنچم تین کلاینت هاست و یا به عبارت دیگر ۸۰ درصد کمتر از تین کلاینت ها انرژی مصرف میکنند.
میتواند انواع زیرو کلاینت ها در قسمت فروشگاه زیرو کلاینت در سایت ما به آدرس زیر ملاحظه بفرمایید:
https://rahaco.net/costofzeroclient-thinclient/
تعریف عملکرد و کاربرد تین کلاینت در مکان های مختلف
به هر حال با توجه به اینکه استفاده از زیرو کلاینت از هر نظر نسبت به تین کلاینت توجیه بیشتری دارد اما بیشترین مصرف تین کلاینت ها در موارد زیر اتفاق می افتد:
می توان از این وسیله در دانشگاه ها استفاده های گوناگونی کرد، از آن بجای کیوسک های اطلاع رسانی در بخش تریبون استاد در کلاس درس، یا از آن برای اتصال به ویدئو پروژکتورها در سالن های همایش جهت برگزاری سمینارها و همایش استفاده می شود. می توان از دستگاه های تین کلاینت در کتابخانه های دانشگاه جهت بخش جستجوی رزرو کتاب و یا به عنوان وب کیوسک یا اینترنت کیوسک در محیط دانشگاه بهره برد. استفاده از دستگاه های تین کلاینت جهت بخش روزرواسیون غذا و یا به عنوان کیوسک بلوتوث جهت ارسال اخبار و اطلاعات به دانشجویان و اساتید استفاده کرد. استفاده از تین کلاینت ها در بسیاری از بخش ها از جمله در خوابگاه ها جهت بخش حضور و غیاب افراد می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
کاربرد تین کلاینت در بیمارستان ها جهت بررسی صورتحساب ها، امکانات مشاهده کارکرد پرسنل( بخش حضور و غیاب، اضافه کار و…) ، بخش اعلام نظر سنجی، انتقادات و پیشنهادات می تواند با این وسیله صورت گیرد.
در ارگان ها و سازمان ها می توان از تین کلاینت جهت امکان معرفی بخش نامه ها، آیین نامه ها و ضوابط به کارمندان و ارباب رجوع ها، معرفی طبقات، اتاق ها و مسئولین و شرح وظایف با استفاده از دستگاه های تین کلاینت صورت می گیرد. استفاده از تین کلاینت ها در دبیرخانه ها جهت پیگیری نامه ها نیز می توان از دیگر کاربردهای دستگاه های تین کلاینت در این بخش اشاره کرد.
برای مشاهده محصولات خانواد تین کلاینت ها به قسمت فروشگاه – تین کلاینت به آدرس زیر مراجعه کنید:
https://rahaco.net/%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AA%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA/
منبع: کاربرد تین کلاینت در مکان های مختلف
دفترچه ثبت نام و ظرفیت مدارس نمونه دولتی یزد 96